Direct naar content

Digitale inclusie staat hoog op de agenda van Dutch Digital Agencies

Toegankelijkheid

Tijdens deze sessie die in het teken van digitale inclusie en toegankelijkheid stond, waren een mix van bureaus, commerciële organisaties en (semi)overheden vertegenwoordigd. Zij gingen het gesprek aan met elkaar over dit onderwerp om zich gezamenlijk in te zetten hiervoor en te zorgen dat zoveel mogelijk Nederlanders zelfredzaam zijn in het digitale contact.

European Accessibility Act

Sinds 2017 moeten bedrijven volgens de ‘Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte’ zorgen voor een algemene toegankelijkheid van hun producten en diensten. Daarnaast staat ook de Europese Accessibility Act op de agenda, die in 2025 van kracht wordt voor commerciële partijen. DDA is van mening dat toegang tot het internet een mensenrecht is. Niemand mag online worden uitgesloten. DDA zet zich daarom actief in om digitale toegankelijkheid hoog op de agenda’s te krijgen in de markt en helpt marktpartijen met diverse interne uitdagingen op het gebied van stakeholder management en het gebruik van visuals, kleuren, lettertype, etc.

“Het belang van inclusiviteit staat hoog op de agenda bij Dutch Digital Agencies”, zegt Annemieke Deering (Director Dutch Digital Agencies)​. “Onze leden staan erom bekend dat zij de gebruiker centraal zetten. De kennis van de gebruiker en kennis van (nieuwe) technologie is aanwezig in onze branche. Tegelijkertijd kan nog steeds 15% van de Nederlanders niet vanzelfsprekend gebruik maken van de online dienstverlening. DDA wil zich inzetten om dit percentage naar beneden te krijgen”​.

“Nog meer bewustwording van én betrokkenheid bij het inclusieve aspect tijdens de oplevering van digitale projecten aan zowel klant- als bureauzijde zullen ertoe leiden dat nog meer mensen gebruik kunnen maken van digitale kanalen voor hun aankopen. Deze stijging in het aantal conversies voor webwinkels is in mijn ogen, naast het algehele humane aspect, een hele fijne bijkomstigheid voor de commerciële sector” ​vervolgt Deering.

Inclusieve dienstverlening

Er is nog veelonbewuste onbekwaamheid rond dit onderwerp in de markt. Het is een must dat iedereen nadenkt over de dienstverlening en tevens nadenkt over alternatieven om dit in je dienstverlening tot uiting te brengen. Digitale inclusiviteit dekt niet de lading dit zou ‘Inclusieve dienstverlening’ moeten zijn. Naast digitaal is er namelijk ook een fysiek vangnet nodig.

“We praten in het digitale domein heel veel over digitale inclusiviteit maar eigenlijk draait het om inclusieve dienstverlening. Maar voor sommige mensen die niet meekunnen is het ook belangrijk dat er alternatieven zijn. We beredeneren vanuit inclusieve dienstverlening. Dat betekent automatisch dat we ook misschien wel nadenken over mogelijkheden binnen het fysieke domein zodat we iedereen vandaag de dag kunnen blijven bedienen”​, aldus Ivo Roefs, voorzitter Dutch Digital Agencies.

“Het hebben van een toegankelijke website is niet langer bijzaak, het is een must-have voor ieder merk. Bezoekers verwachten nu dat websites voldoen aan universele ontwerpprincipes. Dit betekent dat websites voor iedereen bruikbaar moeten zijn, ongeacht een eventuele beperking van een bezoeker. Digitale inclusie zit in het DNA van Siteimprove, wij helpen al meer dan 15 jaar organisaties wereldwijd om de digitale aanwezigheid te perfectioneren. Een van de key onderdelen hiervan is toegankelijkheid”​ vervolgt Roefs.